Invloed sociogram
Het invloed sociogram geeft inzicht in de invloed binnen de klas.
– Welke leerlingen nemen op positieve wijze de leiding?
– Welke leerlingen nemen op negatieve wijze de leiding?
– Welke leerlingen zijn populair in de klas?
Dit overzicht geeft in één overzicht weer welke leerlingen een invloedrijke positie hebben in de klas. Deze leerlingen worden in het sociogram met een groter lettertype weergegeven. Daarnaast is een onderscheid gemaakt in welke mate de leerlingen leiding nemen in de klas. De leerlingen die geen of weinig leiding nemen staan in het midden van de cirkel. De mate van positief leiding nemen bepaalt hoe hoog de naam wordt geplaatst in het groen.
De mate van negatief leiding nemen bepaalt hoe laag de naam wordt geplaatst in het oranje.
Hoe worden de namen in het invloed sociogram geplaatst? De kracht van dit instrument is dat dit een overzicht is gezien vanuit de ogen van de leerlingen. Elke leerling geeft antwoord op negen vragen. Deze input wordt omgezet in het invloed sociogram.
Wat kun je vervolgens met het invloed sociogram?
1 Het invloed sociogram geeft inzicht in welke mate leerlingen invloed uitoefenen in de klas.
De leerlingen die populair worden gevonden, worden met een groter lettertype weergegeven. Deze leerlingen zullen sneller worden gevolgd door klasgenoten. Je kunt deze leerlingen inzetten om de normen en waarden van de klas over te dragen.
2 Het invloed sociogram geeft inzicht op welke manier leerlingen invloed uitoefenen in de klas.
De leerlingen die hoog geplaatst worden in het groen, worden gezien als positieve leiders in de klas. Deze leerlingen kun je inzetten om de normen en waarden over te dragen in de klas. De leerlingen die in het groen staan en in een groter lettertype worden genoemd, worden gezien als positieve leider en populair. Je kunt deze leerlingen veel ruimte geven in de klas.
De leerlingen die laag geplaatst worden in het oranje, worden gezien als negatieve leiders in de klas. De leerlingen die in het oranje staan en in een groter lettertype worden genoemd, worden gezien als negatieve leider en populair. Deze leerlingen kunnen een negatieve invloed in de klas verspreiden. Je kunt deze leerlingen ruimte geven om op een positieve manier leiding te nemen.
In de kijkwijzer wordt dit uitgebreid toegelicht. De kijkwijzer is te vinden in het account bij het onderdeel ”Documenten”.

Hierboven zie je een voorbeeld van het invloed sociogram.
Welk inzicht kun je hieruit halen?